[ Pobierz całość w formacie PDF ]
wszystkie zródła ziemskich namiętności.
Rozpoczynając od Czworakiej Szlachetnej Prawdy, wyznawcy Buddy
poznają wszystkie inne cenne prawdy.
Osiągną mądrość i wnikliwość, która pozwoli im zrozumieć wszystkie
znaczenia i staną się zdolni do głoszenia Dharmy wśród wszystkich ludów
świata.
36
4.2 Przyczynowość
1. Wszystkie ludzkie cierpienia mają swoje przyczyny i istnieje sposób
położenia im kresu. Bowiem wszystko na świecie jest wynikiem zbieżności
przyczyn i warunków i wszystko znika, gdy te przyczyny i warunki zmieniają
się i ustają.
Deszcz pada, wiatry wieją, rośliny zakwitają, liście rozwijają się i opa-
dają; wszystkie te zjawiska są powiązane z przyczynami i warunkami; są przez
nie spowodowane i znikają, gdy zmieniają się przyczyny i warunki. Człowiek
przychodzi na świat na skutek okoliczności stworzonych przez rodziców; ciało
jego odżywia się pokarmem, zaś nauczanie i doświadczenie stanowią poży-
wienie ducha.
Zatem zarówno ciało jak i duch są powiązane z okolicznościami ulegają
zmianie, gdy zmieniają się okoliczności.
Wszystko na tym świecie jest powiązane szeregiem węzłów, tak jak
sieć, którą szereg węzłów tworzy. Jeśli ktokolwiek myśli, że oczko sieci jest
czymś odrębnym i niezależnym, jest w błędzie.
Sieć jest siecią, gdyż składa się z szeregu połączonych oczek, a każde
oczko ma swoje zadanie i miejsce względem pozostałych.
2. Rośliny kwitną dzięki szeregowi warunków, które doprowadzają do za-
kwitnięcia; liście opadają, gdyż prowadzi do tego szereg okoliczności. Kwit-
nienie nie jest bezwarunkowe, a liście nie opadają same przez się. Wszystko
ma swój czas stawania się i czas odchodzenia; nic nie może być niezależne
i nie podlegać zmianom.
Wiecznym i niezmiennym prawem tego świata jest, że wszystko po-
wstaje dzięki serii przyczyn i warunków oraz wszystko znika zgodnie z tą
zasadą; wszystko zmienia się i nic nie pozostaje niezmienione.
4.3 Uzależnienie przyczyn
1. W czym więc tkwi przyczyna ludzkich zmartwień narzekań, cierpienia
i trwogi? Czyż nie należy jej szukać w powszechnej nieświadomości i uporze?
Ludzie uparcie trwają w przywiązaniu do egoistycznego życia wśród
bogactwa, zaszczytów, przyjemności i podniecenia nie zdając sobie sprawy,
że takie właśnie życie jest zródłem ludzkich cierpień.
37
Od swego początku świat jest pełen nieszczęść, wśród których nie-
uniknione są: choroba, starość i śmierć.
Jeśli uważnie zastanowić się nad faktami, trzeba dojść do przekonania,
że u podstaw wszelkich cierpień leży nienasycone pożądanie. Gdy będzie
można poskromić chciwość, skończą się ludzkie cierpienia.
Zachłanność, która opanowała myśli ludzi, jest przejawem ich niewie-
dzy.
Niewiedza i fałszywe wyobrażenia mają swe zródło w tym, że ludzie
nie zdają sobie sprawy z prawdziwych przyczyn kolejności rzeczy.
Z nieświadomości i pożądania wypływają nieczyste pragnienia tego,
co jest w istocie nieosiągalne, do czego jednak ludzie ślepo i bezustannie dążą.
W swojej niewiedzy i zachłanności ludzie tworzą rozróżnienia tam,
gdzie w gruncie rzeczy nie ma różnic. Nie istnieje bezwzględnie rozróżnienie
między słusznym i niesłusznym postępowaniem. Jednak nieświadomi ludzie
wymyślają takie różnice i osądzają coś jako słuszne lub niesłuszne.
Z powodu swej niewiedzy ludzie zawsze mają błędne myśli i tracą
właściwy punkt widzenia. Trzymając się kurczowo swego ja , podejmują
błędne działania i wskutek tego przywiązują się do życia wśród złudzeń.
Ludzie czynią swe działania polem dla własnego ja . Rozróżnienia
powstałe w omroczonym niewiedzą umyśle są ziarnem, a nienasycone żądze
i samowola własnego ja deszczem; dodając do tego koncepcję zła, tworzą
wcielenie złudzeń, które im towarzyszy.
2. W istocie rzeczy złudzenia żalu, narzekania, cierpienia i trwogi są więc
tworem ich własnych umysłów.
Cały ten świat ułudy jest tylko cieniem wytwarzanym przez umysł.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]