[ Pobierz całość w formacie PDF ]

52 SKUTECZNE PSYCHORADY
str.
Ï%
86
Komunikacja w zwiÄ…zku
błędów jest kosztowna emocjonalnie i może prowadzić na komunikacyjne
manowce.
Wiesz już, że mężczyzni nie lubią mówić o emocjach, stąd moja prośba:
nie zmuszaj swojego lubego do tego (O! Rym! Częstochowski, ale za-
wsze :) Podaruj mu trochÄ™ luksusu i niech to on decyduje, kiedy chce
o tym rozmawiać. W sytuacji podbramkowej, kiedy nie doczekasz się
takiej rozmowy, powiedz mu, że jest to dla Ciebie ważne, zapytaj, czy
jednak nie mógłby tego zrobić dla Ciebie. Powinno wystarczyć.
A jaki jest ostateczny cel porozumiewania siÄ™ w zwiÄ…zku? Tylko prze-
kazywanie konkretnych informacji? Nie.
Rozmowa służąca tylko po to, by jakoś zorganizować życie w domu?
Z pewnością nie.
Na to pytanie prawdopodobnie szybciej odpowiedzÄ… jednak kobiety. Dla
nich jest raczej oczywiste, że celem porozumiewania się z partnerem jest
wsparcie drugiej osoby, zrozumienie, podtrzymanie na duchu, poczucie
tych emocji, które przeżywa mąż czy żona (czyli empatia). Na tym
buduje się intymny związek. Jest to jedna z cech odróżniających go od
związków z innymi ludzmi, z którymi nie wchodzimy w aż tak intymne
relacje.
--
Przemysław Pisula
Artykuł pochodzi z ebooka "Klucz do skutecznej komunikacji"
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Psychorada.pl & Artelis.pl
52 SKUTECZNE PSYCHORADY
str.
Ï%
87
Jak być dobrym Słuchaczem? O aktywnym słuchaniu.
Jak być dobrym Słuchaczem? O aktywnym
słuchaniu.
Anna Grabka
Natura dała nam dwoje oczu, dwoje uszu,
ale tylko jeden język po to,
abyśmy więcej patrzyli i słuchali,
niż mówili.
(Sokrates)
Jest taka skuteczna umiejętność zjednywania sobie ludzi... Powoduje, że
stajemy się lubiani. Doskonale polepsza nasze relacje z innymi. Pogłębia
wszelkie związki miłości i przyjazni. Tę umiejętnością jest słuchanie.
Aktywne SÅ‚uchanie.
Pełni ono bardzo ważne funkcje w relacjach międzyludzkich:
1) Słuchając dajemy naszemu rozmówcy poczuć naszą akceptację
i chęć zrozumienia go.
2) Aktywne słuchanie prowokuje drugą osobę do mówienia. Pozwala,
by mówiła o tym, co czuje, jak widzi problem, jak daną sytuację
przeżywa.
3) Właściwe słuchanie umożliwia mówiącemu samodzielne odszukanie
rozwiÄ…zania.
4) Aktywnie słuchając zapobiegamy przedwczesnemu wyciąganiu
wniosków. Umożliwia nieudzielanie rad.
5) Słuchając naszego rozmówcę pozwalamy mu się wygadać. To
często przynosi ulgę i problem jest łatwiejszy do zniesienia.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Psychorada.pl & Artelis.pl
52 SKUTECZNE PSYCHORADY
str.
Ï%
88
Jak być dobrym Słuchaczem? O aktywnym słuchaniu.
W jaki sposób powinniśmy się zachować jako dobrzy słucha-
cze?
Jeśli chcesz być dobrym słuchaczem zadbaj o to, by:
 utrzymywać kontakt wzrokowy z rozmówcą
 okazywać zainteresowanie
 zachęcać do kontynuowania wypowiedzi
 dopytywać o szczegóły, kolejne informacje. Tutaj potrzebne jest jed-
nak spore wyczucie i duża doza delikatności.
 regularnie streszczać usłyszane informacje
 pomijać własne spostrzeżenia, opinie, poglądy, własną dezaprobatę
 okazywać cierpliwość
 akceptować pauzy, dzięki którym mówiący szuka odpowiednich okre-
śleń
Aktywne słuchanie jest formą pomocy. Jest to objaw naszego bycia obok,
zainteresowania. To dawanie drugiemu człowiekowi tego, co w danym
momencie potrzebuje.
Podczas rozmowy staraj się informować rozmówcę, że usłyszałeś to, co
mówił. Rób to za pomocą niewerbalnych (gesty, mimika, potakiwanie)
i werbalnych metod.
Werbalnymi sposobami sÄ…:
 parafrazowanie
 klaryfikacja
 zadawanie pytań
 odzwierciedlenie uczuć
 dzielenie się własnymi uczuciami
To teraz może krótko napiszę o każdym z powyższych sposobów.
 parafrazowanie - powtórzeniem tego, co powiedział nasz rozmówca.
Jest to powtórzenie własnymi słowami, ale oddanie klimatu mówi-
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Psychorada.pl & Artelis.pl
52 SKUTECZNE PSYCHORADY
str.
Ï%
89
Jak być dobrym Słuchaczem? O aktywnym słuchaniu.
ącego. W parafrazowaniu nie należy interpretować tego, co się
usłyszało.
 klaryfikacja - to prośba o wyjaśnienie, gdy nie możemy zrozumieć
wypowiedzi. Czasem też w wypowiedzi pojawia się wiele wątków -
prosimy wtedy o wybranie jednego.
 zadawanie pytań - to chyba jest w miarę jasne. Ważne jest jednak, by
unikać tzw. pytań zamkniętych. Czyli takich, na jakie udziela się
odpowiedzi: "tak" lub "nie"
Pytania otwarte dają możliwość zaproszenia lub nie do terytorium na-
szego rozmówcy. To ważne, by poczuł się panem swojej prywatności.
Pytanie w postaci: "dlaczego tak zrobiłeś..." nie jest dobre, ponieważ nie
pozwala w pełni wyrazić uczuć naszego rozmówcy. Zawiera w sobie
element oceny.
Natomiast pytanie: "co tobą kierowało..." jest lepszym pytaniem, ponie-
waż zachęca do rozmowy. Zmusza też mówiącego do kontaktu z własnymi
uczuciami. Zmusza do myślenia, szukania rozwiązań.
Zadając pytania próbujemy dotrzeć do wewnętrznego świata drugiej
osoby. Starajmy się, więc tutaj o dużą wyrozumiałość i delikatność.
 odzwierciedlanie uczuć - im bliższe sercu uczucie tym trudniej się je
wyraża. Aby pomóc mówiącemu należy się skoncentrować na uczu-
ciach. Podkreślić i pomóc mu w uświadomieniu tych uczuć, które wy-
raża się nieświadomie.
Jest wiele osób, mających kłopoty z wyrażaniem swoich uczuć. Bardzo
często męczą się i nie potrafią uświadomić sobie tego, co czują. Często
też mówią, że nie potrafią płakać. Takim ludziom należy pomóc koncen-
trujÄ…c siÄ™ na ich uczuciach. Nie na sytuacji, faktach, zdarzeniach, ale na
tym, co CZUJ w zwiÄ…zku z danÄ… sytuacjÄ….
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Psychorada.pl & Artelis.pl
52 SKUTECZNE PSYCHORADY
str.
Ï%
90
Jak być dobrym Słuchaczem? O aktywnym słuchaniu.
 dzielenie się własnymi uczuciami - bardzo często pomocne może być
opowiadanie drugiej osobie o swoich doświadczeniach, przeżyciach, o
tym, co się czuje. Taka otwartość wobec przyjaciół jest bardzo po-
mocna. Buduje atmosferę wzajemnego zaufania. Często też ułatwia
naszemu rozmówcy otwarcie się i zwierzenie z trosk i obaw.
Aktywne słuchanie jest może dość trudną umiejętnością, jednak można
się jej nauczyć. Wymaga dużej cierpliwości, zainteresowania drugą
osobą. Ponadto ważne są tutaj: delikatność i empatia (umiejętność
wczucia siÄ™ w sytuacjÄ™ i uczucia drugiej osoby).
Warto także zapoznać się z najczęściej popełnianymi błędami. I unikać
ich w swoich relacjach z przyjaciółmi, bliskimi.
Oto one:
 postawa wyrażająca brak zainteresowania
 przerywanie czyjeÅ› wypowiedzi
 zmiana tematu rozmowy
 myślenie o czymś innym
 pochopne rady
 ocenianie
 przedwczesne przypuszczenia
Można nauczyć się aktywnego słuchania. Wierzę, że nie wykracza to poza [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anapro.xlx.pl
  • Archiwum

    Home
    Metodologia bada psychologicznych ze statystyk1
    The Psychology Of Revolution_Gustave Le Bon
    Współczesna psychoanaliza Kutter Peter
    wundt outlines of psychology
    52 Morderstwo w BoĹźe Narodzenie
    Gabriele Amorth Nowe wyznania egzorcysty
    482.Lennox_Marion_Niezalezna_lekarka
    Mann Catherine Gorć…ca kampania
    J. V. Jones The Book Of Words 1 The Baker's Boy
    wfhss training 2 01 en
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lidka.xlx.pl